familiemulders.reismee.nl

De afsluiting van onze reis

DONDERDAG
Om nog wat te zien van wat Ghana verder te bieden heeft hebben we een uitstapje gepland naar Kakum National Park om daar de Canopy Walk te doen. Een niet al te lange wandeling over hangbruggen die bovenin de bomen hangen. De chauffeur van vandaag rijdt in een wagen die verschrikkelijk naar benzine stinkt. Het zijn hier vrijwel allemaal Europese afdankertjes die als taxi fungeren.
Het regenwoud doet zijn naam eer aan. Tijdens de wandeling miezert het, maar op de weg terug na de laatste hangbrug moeten we toch de poncho's tevoorschijn halen om niet doorweekt te raken.

Tijdens de rit terug een stop gemaakt bij Hans Cottage. Daar lopen tamme krokodillen die je kunt aanraken en worden gevoerd. Vergane glorie. Van de menukaart is weinig te krijgen en voor een paar schamele stukjes kip die ze voeren vragen ze veel te veel geld.
De zon liet zich inmiddels weer zien, zo ongeveer tot we bij het resort aankwamen. Een half uurtje later begon het te spetteren en hebben we het strand weer verlaten.

VRIJDAG
Bye bye Ghana. We hadden gehoopt op een ochtendje strand, maar het is regenseizoen. Dus is het erg wisselvallig (soms regent het hard, soms miezert het) en pakken we op ons gemak in. De taxi komt om 1 uur, we hebben wel gevraagd om een andere dan de dag ervoor.
Na een dollemansrit van 4,5 uur veilig aangekomen op het vliegveld. Prima op tijd dus, net als onze vlucht

ZATERDAG
Het zit erop. Wat vliegt de tijd. Met minder bagage in de koffers, maar een schat aan ervaringen rijker. Drie weken vol verbazing, verwondering, vertedering, bewondering, respect en allerlei andere emoties. Blij met de goede voorbereiding zodat we een beetje wisten wat ons te wachten stond, en blij met de aanwezigheid van ervaren vrijwilligers die ons weer wegwijs maakten in Mums Care en omgeving waardoor we snel wenden aan de routine. We hebben een klein beetje Afrika mogen ervaren. Ghana kwam op ons over als een land met vriendelijke mensen waar je relatief veilig en makkelijk kunt reizen, ook afgaand op de ervaringen van mensen die we hebben ontmoet.
En zo sta je weer onder een heerlijke warme douche, doe je weer boodschappen in de supermarkt en geniet je van je eigen matras. Het enige verschil met andere vakanties is dat nu niet alleen de koffers lichter terugkomen, maar wijzelf ook.
Hier sluiten we onze reis af. Dank voor de donaties, je belangstelling en de reacties, via de blog of via Facebook. En mocht je dit ook een keer willen gaan doen dan helpen we je graag aan informatie.

Erik van der Most

"Net als de koffers lichter terug gekomen"... Mooi geschreven!

Dymphke Elshof

Ik heb jullie verhalen met plezier gelezen en heb veel waardering voor wat jullie met het gezin gedaan hebben. Een bijzondere ervaring , die slecht weinig mensen meemaken. Lichtere koffers maar veel indrukken in het 'rugzakje des levens'
Top!!

Emo van Dijk

Heerlijk genoten van jullie reisverhalen. Leuk om zo een beetje mee te kunnen le(z)ven. Grtz

Sandra van Oosten

Genoten van jullie reisverslag!! Wat een mooie en bijzondere ervaring! Een hele mooie ervaring rijker!

Susan Mulders

Wat ontzettend leuk om jullie reis vanaf de zijlijn mee te maken. Ik vond de verhalen indrukwekkend en voelde me bijna schuldig dat ik ze las in mijn luie stoel, in de zon, naast t zwembad met een borrel in de hand ;o)
Tot gauw! Gr Susan

Liaget Anwar

Hi Ed, ben deze week ook terug vanuit Spanje! Bijna in de buurt :-)
Prachtige verhalen(nog niet alles kunnen lezen, hoor ik wel live van je).

Tot gauw!

Renée

Hallo Ed en familie,
Ik lees net jullie verhalen door en vind het geweldig wat jullie voor elkaar hebben gekregen en wat is de eetzaal mooi geworden!! Jullie hebben fantastisch werk verricht met zijn allen. Ghana is jullie vast en zeker dankbaar. Welkom thuis en het zal wel weer even wennen zijn. Van vijf stappen achteruit naar weer zes stappen vooruit. Maar die warme douche... is heerlijk! Ik hoop jullie ooit nog te spreken en ervaringen uit te kunnen wisselen. Zou je nog willen proberen om contact met me op te nemen? Ben zo ontzettend benieuwd naar de verhalen.

Met hartelijke groeten,

Renée Beers. (Oud vrijwilliger Mum's Care.)