familiemulders.reismee.nl

Afscheid van de kinderen van Mums Care

DINSDAG

De laatste volle dag Mums Care begint met de normale routine. Tussendoor ook even het 2e zonnepaneeltje opgehangen. De 1e lampen hangen in de eetzaal, deze lampen komen in het binnen- en buitenkeukentje. De verwachting is wel dat op dinsdag de stroom uitvalt, dus hangen de lampen nog even in onze badkamers. Die hang ik morgen wel op in de keukens.
Weinig was vandaag, dus vroeg klaar en nog even tijd om wat te lezen. Julia, de 2e Zweedse vrijwilliger, neemt vandaag afscheid en krijgt haar favoriete lunch: red-red (gebakken banaan en bonensaus). Voor Britt reden om een verzoek in te dienen om morgen pannenkoeken bij het ontbijt te krijgen. We zullen zien.
De middag verloopt rustig (de stroom was er inderdaad een paar uur af) en we hebben nog even een paar frisbees en een balletje uitgedeeld. Het werkt goed om dingen te geven waar ze samen mee moeten spelen in plaats van iets voor iemand alleen.
In de avond nog wat Afrikaanse moderne muziek via de Bluetooth speaker gespeeld (de jongste valt dan gewoon op een tafel in slaap) en bij de dagafsluiting geweest. Die was vandaag al om kwart over 7. Naast het bidden vertellen de social workers dan bijvoorbeeld hoe belangrijk hygiene is, of dat ze niet moeten vechten om spullen. Hier en daar een dreigement dat ze opgesloten worden als ze zich niet gedragen of geen nette kleren dragen, wanneer de andere kinderen zaterdag naar een soort liefdadigheidsmarkt gaan waar meerdere weeshuizen gratis kunnen shoppen. De kinderen krijgen een bedrag op een kaart en mogen kopen wat ze willen. En nu maar hopen dat ze er nuttig dingen mee aanschaffen.
WOENSDAG
De dag van het onvermijdelijke afscheid. Na het ontbijt de koffers ingepakt, overtollige kleding, handdoeken, dekbedovertrekken en klamboes uitgedeeld. Uiteraard nog wel even geholpen met de afwas en (het begin van de was). Rond 10 uur kwam onze contactpersoon in Ghana 2 nieuwe vrijwilligers afzetten en afscheid nemen van ons enom 11:30stond de lunch al klaar. Zo bleef er voldoende tijd over om afscheid te nemen van de kinderen. Zij zijn eraan gewend, wij wat minder. En van het ene kind neem je wat makkelijker afscheid dan van de ander. Om half 2 werden we uitgezwaaid en reed onze taxi weg bij Mums Care.
Na 2,5 uur rijden met 6 politiecontroles (waarbij onze chauffeur telkens 1 of 2 Cedi (1 Cedi is ongeveer 25 eurocent) in zijn rijbewijs stopte) kwamen we aan bij Ko-Sa resort. Hele leuke chalets direct aan zee. Hangmatten tussen de palmbomen, ligstoelen op het strand. Even bijkomen van alle indrukken. Het enige dat eraan ontbreekt is warm water. Daar moeten we nog een paar dagen op wachten...

pa en ma

Ja lieve alle vier, dan zit het werk erop en is het moeilijk om afscheid te nemen. Er is altijd een kindje wat jou uitzoekt en dan doet het oijn om het daar achter te moeten laten. Voor jullie zou het wel zijn als je op de hoogte wordt gehouden over het kindertehuis en de kinderen, zodat je zien kunt dat er bkijvend iets is veranderd en dat de kinderen het goed maken. Nog een dag Ghana en dan naar huis, ook dat zal niet meevallen. Het ritme is hier toch heel anders dan in Ghana, dus rustig acclimatiseren en weer niet teveel tegelijk willen doen. Liefs voor jullie alle vier van pa en ma xxxxxxx