familiemulders.reismee.nl

Feestweekend

VRIJDAG

De laatste dag voor het weekend stond voor ons in het teken van schilderen. Alle tafels moesten nog worden gedaan. Aan het einde van de ochtend weer een vreemd verzoek van een van de mama's: of we pauze kunnen nemen. Er komt namelijk iemand vanuit Accra haar verjaardag vieren met de kinderen en dat willen ze in de eetzaal. We kunnen alle banken en tafels aan de kant zetten, dan gebruiken ze de helft van de ruimte. Natuurlijk...met bijna 70 kinderen, de mama's, begeleiding en ook nog eens wat bezoekers. Dat leek ons met de nog natte verf op veel tafels geen goed plan. Dan begint het pingpongen. Eerst eens even langs het schoolhoofd. Oh, zijn jullie daar aan het schilderen? Daar wist ik niets van. Hoogstpersoonlijk kwam ze een kijkje nemen. Nee, dat ging echt niet. Het feestje moest maar buiten. Een kwartier later kwam de versierploeg: het werd binnen. Dan maar even langs het opperhoofd van het kindertehuis. Die regelde vervolgens weer dat het feestje buiten bleef. Zo konden we na de lunch gewoon verder met schilderen en kregen we de klus af, zodat we niet in het weekend verder hoeven te klussen. Dan hebben we namelijk andere plannen....

Het gebeurt wel vaker dat er wat mensen langskomen om wat uit te delen. De kinderen moeten dan opdraven, liefst in hun netste kleren en braaf wat liedjes zingen. Ziet er wat vreemd uit.
ZATERDAG
Het is voor 7 van de 8 aanwezige vrijwilligers (Marly, Emma, Julia en wij) het laatste weekend in Ghana dus maken we er een bijzonder weekend van. Na de lunch zijn de kids (in 2 ritjes) met een busje naar het strand gebracht. Met de kleintjes betekent dat ruim 35 personen in een busje. Het is gelukkig maar 10 minuten rijden. Het is helaas bewolkt en er staat wat wind, dus zeker voor Ghanese begrippen was het een frisse dag. De kleintjes bleven droog, die vonden het te koud. Of ze hadden instructies gekregen om niet het water in te gaan. Dat weet je nooit helemaal zeker. We hadden gezamenlijk pakjes sap en sinaasappels ingekocht en er ging een zak spekkies mee. Al met al 2 uurtjes op het strand doorgebracht denk ik. Toen we terugkwamen met busje 1 kwam ook net het gezelschap aan dat gisteren die verjaardag had gevierd. Blijkbaar waren de filmpjes gisteren niet gelukt dus de kinderen konden zich meteen weer opstellen om te zingen. Heel apart.
Morgen deel 2 van het feestweekend.