familiemulders.reismee.nl

Opnieuw geld van de donaties besteed

Bijzonder om te zien hoeveel mensen ons volgen. De blogs worden tussen de 200 en ruim 400 keer gelezen. Superleuk om te zien!

Er is gelukkig nog steeds stroom dus alle vrijwilligers kunnen hun telefoons weer opladen ;-)
Woensdag Wasdag, maar dan even onze eigen was. We lopen wel wat vertraging op door....de regen. Geen grote hoeveelheden maar teveel om je was op te hangen. We konden wel overdekt wassen en hadden gezelschap van iemand die zich 'Sweet Africa' noemt. Een kunstenaar/schrijver/dichter die zijn werk op tafel had uitgestald. Tasjes, petten, kettingen, armbanden, allemaal van gevlochten maisbladeren. Mooi gesprek gehad met deze markante figuur, ooit gevlucht vanuit Liberia. Hij vroeg naar de overeenkomsten tussen Ghana en Nederland. Grappig, want je let vooral op de verschillen. Eigenlijk zijn vooral de kinderen hetzelfde. Ze willen spelen. Bij ons hebben ze alles en willen ze steeds meer. Hier hebben ze weinig en maken ze er het beste van. Hebben ze geen bal, voetballen ze met een lege fles.
Niet als doel een nog groter huis, een mooiere tv, een luxere auto.
Het enige waar de meeste mensen zich mee bezig houden is zorgen dat er vandaag (en morgen) genoeg te eten is. Een beetje sparen als het kan. Een eigen tuintje om in voedsel te voorzien. Als je simpel leeft hoef je hier haast niets uit te geven. En delen lijkt het mooiste wat ze kunnen doen. Geen jachtig leven, maar het tempo aangepast aan het klimaat. Met vaak een supersterk lichaam omdat er nog veel met de hand gedaan wordt. De mensen zijn vriendelijk, lijken gelukkig, groeten gewoon op straat.
Wij kwamen hier onszelf realiserend dat wij het zo goed hebben, maar je kunt je afvragen of het leven in Ghana niet veel beter is. Volgens 'Sweet Africa' in ieder geval wel. Het was een bijzonder gesprek met een bijzondere man. Hij had aan ons echter geen goede klanten.
Na het diner met alle vrijwilligers tattoos geplakt. Dat ging best redelijk, misschien ook omdat er een mama in de buurt was. Die heeft wel gezag bij de kinderen.
DONDERDAG
Het gewone ritme werd ruw verstoord. Toen de laatste was werd opgehangen brak de paal af. Je kent ze misschien wel, die ouderwetse T-palen met 5 ogen waardoor je de waslijnen bevestigt. Deze was volledig doorgeroest. 5 volle waslijnenop de grond :-(
Dus alles weer uitspoelen en toen maar alternatief opgehangen over speeltoestellen en autobanden.
Daarna bij de kleinsten wat stickers, kleur- en knutselboeken, kleurpotloden en viltstiften uitgedeeld. Ze waren er superblij mee. Tussendoor was ook de stroom weer uitgevallen, dat begint bij het vaste ritme te horen.
Na de lunch begonnen met deel 2 het project. We hebben verf gekocht om de tafels en banken in de eetzaal te schilderen. We hebben de 18 banken afgekregen. Alles in de kleuren oranje, wit en blauw. Morgen de tafels. Er staan wat foto's in het eetzaal album.
De stroom kwam gelukkig weer terug, totdat we na het avondeten buiten met de kinderen aan het spelen waren. Alles weer uit. En dit keer was het bewolkt, dus geen licht van de maan. Echt pikkedonker!! Vroeg naar bed dus.

Harm Jan

Nu wel een tekortkoming natuurlijk dat ik geen FB-account heb....Maar nu alles via dat van mijn meisje gelezen.
Veel belevenissen, goeie verhalen. Petje af. Veel succes en plezier verder.

stien van puffelen.

mooie foto,s en fijne verhalen om te lezen .
zijn goed voor een boek samen te stellen.