familiemulders.reismee.nl

Een dagje zonder stroom

De raamframes zijn geschilderd!

Maandagochtendeerst meegelopen met Ima naar het dorp. Hij is lichamelijk gehandicapt en loopt daardoor moeizaam. Er is een fiets voor hem zodat hij naar de Junior High School in het dorp kan, maar gisteren kreeg hij onderweg terug een lekke band. Geld voor reparatie heeft hij zelf niet, dus dat betalen wij. Jammer genoeg verkoopt de fietsenmaker geen plaksetjes.
Net op tijd terug voor het ontbijt en daarna direct aan de slag gegaan met het schilderen van de raamframes. Deels hout, met een metalen rooster. Met name dat laatste is lastig schilderen, maar we hebben ze alle vijf afgekregen, en de deur en drie steunpilaren meegeschilderd. Nu de wanden nog.
Vanavond viel na het eten de stroom weer eens uit. Dat gebeurt wel vaker en gelukkig is het helder met een volle maan. Het heeft wel iets. Zo komen de meegebrachte solar-led-lampen (die we hier achterlaten) en onze hoofdlampjes ook goed van pas. Vreemd eigenlijk, dat je hier nog niets van zonne-energie ziet. De fan in de slaapkamer doet het ook niet en dat zal een broeierig nachtje worden. Niet alles hier is rozengeur en maneschijn. Om maar wat te noemen: slechte (stapel)bedden, weinig stromend water uit de douche en alleen koud water, ranzige badkamers die niet vaak schoongemaakt worden, eentonig eten, alle kinderen willen alles van je hebben waar je mee in je handen loopt (en de mama's ook). Gelukkig waren we hier goed op voorbereid. Daarnaast is het niet verstandig om geld te geven zonder dat er direct iets mee gebeurt. Er is onder de vrijwilligers best wel enige scepsis over de directie van het tehuis.Vanuit een Zweedse stichting wordt maandelijks een bedrag overgemaakt die de vaste kosten zouden moeten dekken, dus als ze om geld vragen om een overleden mama te vervangen dan weet je dat je daar niet op in moet gaan.Vandaar ook dat we de eetzaal (laten) opknappen en er duidelijk bij hebben vermeld dat we willen dat het af is voor we vertrekken.
En verwacht als vrijwilliger nu niet dat je in drie weken (maanden of zelfs jaren) de boel hier even verandert. Je doet het om een klein steentje bij te dragen.
DINSDAG
Het was een donkere nacht en ook bij het wakker worden is er nog geen stroom. Toch al zo'n 11 uur.
Vandaag is de eetzaal verder gesausd door de schilder en zijn de ramen enhorren geplaatst.Morgenochtendmogen de kids weer naar binnen voor het ontbijt. De ballonnen liggen al klaar. Er staan wat foto's in een apart album.
Verder een rustige dag vandaag, behalve de normale routine. Vanwege de warmte zijn we na het diner nog even naar het dorp gelopen voor wat inkopen. Het is nu rond 8 uur en nog steeds geen stroom. Al 25 uur, dus de kans bestaat dat we met emmers moeten douchen omdat de watervoorraad opraakt. We zullen zien...
Naschrift van de redactie: een half uur na het schrijven van dit verhaal was er weer stroom ;-)

pa en ma

Hoi harde werkers, wat hebben jullie weer ontzettend veel gedaan en wat is her geweldig opgeknapt! Petje af voor jullie alle vier! En wat hebben jullie veel bijzondere ervaringen op gedaan. Knap dat je dat altijd zo duidelijk onder woorden kunt brengen, en dan ook nog eens in een logische volgirde. We verheugen oins nu al op de verhalen bij thuiskomst van jullie. Nog een weekje door buffelen, dan twee dagen relaxen en naar huis! Veel succes verder en veel liefs van ons allebei????