familiemulders.reismee.nl

De donaties besteden

We wennen al een beetje aan de dagelijkse routine.

- opstaanom 6 uur
- kinderen helpen met tanden poetsen, wassen (met emmers) en aankleden
- ontbijt serveren
- terug naar ons eigen verblijf waar ons ontbijt klaarstaat (brood, chocopasta, soort van jam)
- terug naar het andere deel waar we in groepjes de 2 mama's helpen met de afwas en de kledingwas. De kids zitten dan in de klas.
- Als dat allemaal klaar is hebben we even vrije tijd. In ons verblijf zit wel een van de kinderen die een tijdje geleden geopereerd is aan zijn blinde darm en waarvan de wond is gaan infecteren. Hij is afgezonderd en gaat dagelijks naar het ziekenhuis voor wondverzorging. Best wel eenzaam dus af en toe spelen we nog wat met hem.
- Na de lunch wassen we weer af en hebben we nog wat vrije tijd. Dan kunnen we eventueel richting het dorp, op zo'n 20 minuten lopen.
- Na school moeten de kinderen rusten. Nou ja, in ieder geval in hun kamers zijn.
- terug om nog wat te spelen en activiteiten te ondernemen
- 5 uur staat ons eten klaar
- na het eten terug om tot een uur of 8 te spelen, knuffelen, foto's te maken en gek te doen.
- tot slot douchen en naar bed
Van de andere vrijwilligers hoorden we dat je het beste iets als project op je kan nemen. Het hoofd laat dan uitrekenen wat het kost en als er genoeg geld is wordt er direct begonnen. Voor ons is dat de eetzaal geworden. De cementvloer brokkelt af en het is een donkere bedoening. Er is dus behoefte aan een tegelvloer (dat is beter schoon te houden) en nieuwe ramen (in plaats van de blokken die er nu in zitten en weinig licht doorlaten). Omdat we niet genoeg geld hebben voor allebei, en de ramen ook een vereiste (schijnen te) zijn van de autoriteiten kiezen we voor het laatste. Voor 600 euro komen er nieuwe kozijnen, met horrengaas en een soort luxaflex van melkglas. Het kan niet omhoog, maar de platen kunnen open en dicht gekanteld worden. Dus dinsdagmorgen geld afgegeven en 's middags kwamen er al kozijnen. Bij ons worden de kozijnen op maat gemaakt, hier wordt de muur op maat gemaakt. De eetzaal is leeggehaald, de oude blokken en delen van de muur verwijderd en 2 van de 4 kozijnen zaten er 's avonds al in.
Dinsdagavondhebben we met onze Bluetooth speaker de lege eetzaal omgetoverd tot dancing. Dat vonden ze geweldig en ze gingen afgepeigerd hun bed in.
WOENSDAG
Een nieuwe dag, dezelfde routine. Enige verschil was dat de kids op woensdag bijbelles hebben. Normaal doen ze dat in de eetzaal, vandaag buiten. Veel zingen en trommelen :-)
Na de werkzaamheden even buiten gewandeld en zo kwamen bij bij het 'kamphuis' van de lokale voetbalclub. Ze trainen op een veld in het dorp, maar slapen in een gebouw vlakbij het weeshuis. Het gebouw is nog niet af, dus veel jongens in een ruimte. Overal wordt wel gezocht naar sponsors.
Ook in het 'vocational center' naast ons. Dat is een onderdeel van het kindertehuis waar alleenstaande vrouwen/moeders en weduwen 3 maanden opleiding krijgen in wat ambachten, zoals batikken, zeep of sieraden maken. Na drie maanden krijgen ze een startkapitaal van zo'n 80 euro en zo worden ze in staat gesteld om in hun eigen behoeften te voorzien en is er minder noodzaak om een kind naar het kindertehuis te brengen. Ook hier is dus geld nodig.
Na de lunch (rijstbal met een stuk kip in een soort pindasaus) en de vaat zijn we met een aantal naar het dorpje (Senya) gelopen. Onderweg kwamen we ook de ijsboer nog tegen. Heerlijk vanille ijs, een soort softijs, in een pakje. Voor 1 Cedi per stuk kan je nog eens trakteren ;-)
In het dorpje kijk je je ogen uit. Gebouwen uit het begin van de 20e eeuw herinneren aan het koloniale verleden. Daartussen de 'winkeltjes' in een soort containers. Hoe dichter jebij de kust komt, hoe groter de armoede. Alles gebeurt op straat. Er worden baby's gewassen, ovens van klei gebouwd, en er lopen geiten en kippen rond.
Vanaf het fort De Goede Hoop heb je een prachtig uitzicht over zee, waar de kleurrijke vissersboten liggen. De vrouwen zitten de vis schoon te maken en wandelen vervolgens met de schalen op hun hoofd het dorp in om alles te verkopen.
Op de terugweg nog gestopt bij de fruitkraam voor 80 banaantjes en (hele kleine) zakjes noten. Dit keer kregen we als 'bonus' 2 zakjes 'tiger nuts'. Wat het precies is weten we niet, maar het smaakte naar kokos. Wel lekker om zo even te bewegen. Met twee warme maaltijden per dag is dat wel nodig.
Bij terugkomst kwam ook ons lokale contactpersoon langs en is de geldkwestie weer rechtgestreken.
Als diner dit keer noedels en watermeloen en na wat speeltijd met de kids zat de dag erop. De raamframes zitten erin, alles is gladgestreken, dus ik denk dat we morgen kunnen schilderen. Het is 20:30, bijna iedereen heeft z'n douchebeurt gehad, welterusten!

Annelies

Wat een contrast met Nederland! Wat fijn dat jullie en met de andere vrijwilligers, deze kinderen laten lachen. Nogmaals petje af voor jullie????????

Fabiola

Wat een avontuur en wat gebben we het toch goed in Nederland. Wat kost een tegelvloer voor de eetzaal?

Dymphke

Geweldig wat jullie daar doen en voor elkaar krijgen met de donaties! Chapeau! Leuk om jullie verhalen te lezen ook.

stien en chris

petje af voor jullie.{een hele grote pet.}
groetjes xxxx.

carla

Hallo avonturiers, wat zijn jullie gied bezig zeg!! Pa en ik hebben weer vol aandacht jullie veslag gelezen en we verheugen ons op het vervolg. En inderdaad wat leven wij dan in rijkdom!!! Het liefst zouden we even langs komen om een kijkje bij jullie te nemen, maar dat is natuurlijk niet te doen. Jullie zijn in ieder geval niet uit onze gedachten en we hopen op een succesvol vervolg dikke kussen voor jullie alle vier van ons twee????

Martijn

Leuk om te lezen Ed & Family! Hard "werken" maar veel voldoening, goed bezig!